Marja Koppel zet zich al zeventien jaar in voor mensen die wat 'burenhulp' nodig hebben.
Marja Koppel zet zich al zeventien jaar in voor mensen die wat 'burenhulp' nodig hebben. Julie Houben

Geen vraag is Marja te gek

14 april 2022 om 08:29 Maatschappelijk

Vrijwilliger van de maand

DE BILT Al zeventien jaar is Marja Koppel hét gezicht van de Wijkwinkel. Hier kunnen alle inwoners uit gemeente De Bilt terecht voor hulp bij hun administratie, financiën of als ze vastlopen bij welke instantie dan ook. En voor een kop koffie.

Door Julie Houben

LUISTEREND OOR “Je helpt mensen gewoon. Dat heb ik van huis uit meegekregen”, vertelt Marja Koppel (60). “Bij ons thuis kon altijd iedereen binnenlopen en was er een luisterend oor en hulp.” Zelf heeft ze ook de nodige tegenslag in haar leven gehad en herkent veel van waar mensen mee komen: “Ik ken het gevecht met instanties maar al te goed. Gelukkig heb ik mij staande kunnen houden maar veel mensen hebben wel een beetje hulp nodig. Dat doen we in de Wijkwinkel.”

TOESLAGEN Veel vragen gaan over toeslagen, vertelt Marja. “Mensen hebben geen idee hoe het werkt. Ze hebben ooit een keer een toetsingsinkomen ingevuld en denken dat het dan klaar is. Niet dus. Zodra er iets verandert in je inkomen of situatie, verandert ook de hoogte van de toeslag die je krijgt. Dit moet je helaas zelf in de gaten houden en dat gaat vaak mis. Mensen zijn dan zo blij als ik de boel weer voor hen in orde maak. Vaak help ik ook met het bellen naar instanties. Veel mensen stranden al bij het keuzemenu. Of ze zijn heel bang dat ze niet goed hun verhaal kunnen doen. ‘Kom gewoon hier bij mij dat telefoontje doen’ zeg ik dan. Zo was er laatst een cliënte die een telefonisch gesprek met een UWV-arts zou hebben en erg nerveus was of ze dit wel alleen kon. Er viel een loden jas van haar schouders toen ik haar aanbood om het samen te doen. Dat raakt me dan echt, ook na zeventien jaar nog.”

ENERGIEREKENING Financiële problemen staan met stip op één bij de hulpvragen; helemaal op dit moment met de stijgende prijzen en de hoge energierekeningen. “Heel fijn dat mensen met de laagste inkomens 800 euro energietoeslag krijgen. Maar hóe zorg je dat mensen die al niks hebben dat bedrag netjes opzij zetten voor die torenhoge energierekening die maanden later pas komt? Dit soort dingen leg ik mensen dan uit want dat overzien ze zelf gewoon niet.”

BOMEN EN BOS Met bijna alle hulpvragen weet ze wel raad. Maar ze krijgt steeds meer IND-zaken rond verblijfsvergunningen, vertelt Marja: “Steunpunt Vluchtelingen helpt hier al veel mensen mee maar zij kunnen dit niet voor iedereen doen. De meeste IND-zaken zijn zo complex dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Plus de taalproblemen met de cliënt. Heel frustrerend. Maar gelukkig lopen de meesten hier wel blij ons kantoortje uit. ‘Geen vraag is ons te gek’ is nog steeds het motto van de Wijkwinkel. Dat blijft zo en ik blijf dit nog heel lang doen, met hart en ziel.”

OP AFSPRAAK Ook behoefte aan ouderwetse ‘burenhulp’? Kom naar de Wijkwinkel. De hulp is gratis. Bel voor een afspraak op dinsdag-, woensdag- of vrijdagochtend: 030-744 05 95. Locatie: MENS De Bilt, Molenkamp 60 (achter de Dirk van den Broek). 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie