,,Vaak bellen mensen als er problemen zijn met het toestel, met een onderhoudsabonnement voorkom je juist problemen.''
,,Vaak bellen mensen als er problemen zijn met het toestel, met een onderhoudsabonnement voorkom je juist problemen.'' Rinus van Denderen

‘Problemen met cv-ketel voorkomen’

Zakelijk

Onderhouds-abonnement biedt voordeel

[DE BILT] Met het goed onderhouden van de cv-ketel is er minder kans op storingen en wordt de levensduur van de ketel vergroot. Het is dus raadzaam om een onderhoudsabonnement af te sluiten.


Marcel Koch  

,,Door het afsluiten van een onderhoudsabonnement wordt de gebruiker een stuk zorg uit handen gehouden’’, zegt Terry Hoekstra, directeur van Installatiebedrijf De Vreeden Klima Service expliciet. Daarmee doelt hij dat onderhoud aan de cv-ketel is verzekerd, maar ook: ,,Dat het initiatief voor het inplannen van een afspraak altijd bij de dienstverlener ligt. Als gebruiker hoef je daar dus niet aan te denken.’’ Die proactieve benadering, weet hij uit de dagelijkse praktijk, wordt al zeer prettig ervaren. 

Hoekstra kan het niet vaak genoeg zeggen: een goed onderhouden en goed ingestelde cv-ketel is veiliger, zuiniger en geeft comfort in huis. ,,Vaak bellen mensen als er problemen zijn met het toestel, met een onderhoudsabonnement voorkom je juist problemen.’’ 

Installatiebedrijven bieden verscheidene onderhoudscontracten, variërend van basis- en comfortpakketten. Hoekstra: ,,Bij de keuze voor comfort zijn arbeidsloon en voorrijkosten bij storing aan de ketel gedekt. Verreweg de meeste mensen kiezen voor deze optie.’’ 

[VOORRANG] Los van het gegarandeerde preventieve onderhoud kan de abonnementhouder gebruik maken van de storingsdienst. Als er buiten kantoortijden of in het weekend een storing is, wordt de gebruiker altijd bijgestaan. Soms kan het telefonisch worden opgelost, maar als dat niet het geval is, komt het installatiebedrijf langs om het mankement te verhelpen. De abonnementhouder krijgt ook altijd voorrang bij het aanmelden van een storing aan de ketel. 

Nog een pluspunt van een abonnement: als de cv-ketel slijtage vertoont, kan de gebruiker tijdig worden ingeseind om over vervanging na te denken. ,,Helaas is het vandaag de dag niet meer vanzelfsprekend dat op stel en sprong de ketel voor eenzelfde exemplaar kan worden vervangen, vanwege de schaarste aan materiaal die al enige tijd heerst. Veel cv-ketels zijn momenteel niet of nauwelijks leverbaar. Dus vooruitdenken is wel zo handig in deze’’, adviseert Hoekstra die aangeeft dat een cv-ketel normaliter 10 tot 15 jaar meegaat. 

Aanvankelijk, stelt Hoekstra, was het tekort corona gerelateerd. ,,Fabrieken kwamen stil te liggen door onder meer personeelsgebrek, maar nu is het tekort aan chips het voornaamste probleem. Fabrikanten worden mondjesmaat beleverd. Voorheen was het vanzelfsprekend dat we bij vijf leveranciers ketels konden halen, maar vandaag is dat helaas anders. Van de kant van installatiebedrijven vergt dat de nodige inventiviteit. ,,Bij elke opdracht is het shoppen waar de gewenste ketel kan worden ingekocht.’’

[AANSPREEKPUNT] Hoekstra benadrukt dat met de keuze voor een onderhoudsabonnement de gebruiker voor een vast aanspreekpunt kiest en dat is zeker in deze tijd van materiaal- en personeelsschaarste een groot voordeel. ,,Het voorkomt bijvoorbeeld dat de gebruiker bij een calamiteit lang moet wachten.’’ 

Dit artikel wordt u aangeboden De Vreeden Klima Service

advertentie