Ouders geven Bosbergschool impuls

“De meeste scholen kunnen alleen maar dromen van een lokaal als dit.” Vol trots vertellen leerkracht Kevin Ferwerda en directeur Edwin Nelemans van de Bosbergschool in Hollandsche Rading over hun splinternieuwe lokaal voor wetenschap en techniek. Afgelopen vrijdag werd het lokaal officieel door de kinderen van de school in gebruik genomen.

Hollandse Rading - Schooldirecteur Edwin: “De bouw van dit lokaal is alleen maar waarheid kunnen worden door de gulle gift van een aantal ouders en oud-ouders. Zij hebben de verbouwing en materialen grotendeels gefinancierd. Zo willen zij een impuls geven aan onze kleine dorpsschool. Met de materialen in dit lokaal hebben we iets om in uit te blinken. Hiermee worden we een school om voor om te fietsen.”

Het aantal scholen in Nederland daalt al jaren. Door leerlingenkrimp ligt voor kleine dorpsschooltjes sluiting op de loer. Dat deze school een troef in handen heeft, is een feit.

In een rondleiding door het praktijklokaal laten Kevin en Edwin als eerst de parel van het lokaal zien: de 3D printer waarmee kinderen van digitale bestanden driedimensionale objecten printen. Verder zien we geavanceerde Robots en Lego Mindstorm waarmee leerlingen leren programmeren, elektronica-sets met schakelsystemen, werkbanken, microscopen en een moderne keuken waarin kinderen koken met groenten uit de moestuin van de school.

Coach

Het is een ruimte geworden waarin volop kan worden gebouwd, getimmerd, gekookt en ontdekt. Overigens niet door een aparte vakleerkracht, maar door de klassenleerkrachten zelf. Directeur Edwin: “Dat vraagt om een andere rol van de leerkracht. Onze leerkrachten zijn niet langer alleen een overdrager van kennis. Nu komt daar een coachende rol bij, waarin ze kinderen prikkelen om zich te verwonderen, nieuwsgierig te worden en ze uitdagen om op ontdekkingsreis te gaan. Dit is voor mij het onderwijs van de toekomst. Dat valt of staat nog altijd met goede leerkrachten, die zich ontpoppen tot coach en inspirator.”

Ontplooien

Leerkracht Kevin beaamt: “Natuurlijk is de basis hetzelfde gebleven: taal en rekenen moeten gewoon goed zijn. Daarnaast gaan we samen op ontdekkingsreis. Als leerkracht ga ik daarin mee. Dat is volgens mij ook het geheim van goed onderwijs: luisteren naar kinderen. Zien waar hun talenten liggen. Ze helpen om die te ontplooien en ze leren gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Dan kunnen ze samen heel ver komen. Ik vind het een feestje om te zien als een kind weet wat het wil, vertrouwen heeft in zichzelf en de wereld om zich heen. Als een leerling zo onze school verlaat, dan weet ik dat ik het goed heb gedaan.”

Eline Buijs

"Dit vraagt om een andere rol van de leerkracht."

Eline Buijs
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden