Ondernemers hangen de slingers op


<p>Jan Peter Oosterloo van Ekoplaza en Ike Bekking samen in de Bilthovens Boekhandel - Koop lokaal dat is goed voor ons allemaal</p>

Jan Peter Oosterloo van Ekoplaza en Ike Bekking samen in de Bilthovens Boekhandel - Koop lokaal dat is goed voor ons allemaal

(Foto: astrid van walsem)

Ondernemers hangen de slingers op

De lege winkelstraten spreken boekdelen. Alle ondernemers hadden een ander beeld voor ogen voor deze decembermaand, maar hun creatieve ondernemersbrein staat nooit stil. Verdeeld over verschillende winkeliersverenigingen zorgen zij zoals altijd voor de sfeer in de dorpskernen.

Bilthoven- Ike Bekking (54) van de Bilthovense Boekhandel kijkt vlug even op haar horloge. Ze heeft nog even tijd voordat zij persoonlijk aan haar ronde begint om alle bestellingen rond te brengen. Tegen deze persoonlijk touch kan geen online winkel op.
Tegenover haar zit Jan Peter Oosterloo (66) van Ekoplaza. Hij merkt dat juist tijdens deze coronatijd mensen bewuster en meer biologisch eten en de weg naar zijn winkel goed weten te vinden. Beiden zijn lid van de winkeliersvereniging in het centrum.
De vereniging verzorgt de communicatie tussen winkeliers en gemeente en behartigt de belangen van de ondernemers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het hebben van voldoende parkeerplaatsen en de invulling van de nieuwbouw.
Oosterloo: "Sinds een paar jaar dragen wij reclamebelasting af aan de provincie Utrecht. Voorheen was deze afdracht vrijwillig en nu niet meer. Door deze regel hebben wij meer geld te besteden. Deze belasting wordt gestopt in het centrumfonds en valt onder het beheer van de provincie Utrecht en niet onder het beheer van de gemeente. Zowel De Bilt als Bilthoven dragen bij aan hun eigen centrumfonds."

Bekking: "Als vereniging hebben wij ongeveer 20.000 euro per jaar te besteden. Vroeger ging de helft al op aan kerstverlichting maar dat is veranderd. Zo hebben wij dit jaar zelf de kerstverlichting gekocht en opgehangen. Het is roeien met de riemen die je hebt, maar met creativiteit kom je een eind."
Oosterloo: "Wij hebben met z'n allen bekeken of wij het geld aan veel verschillende activiteiten willen uitgeven, of ons willen concentreren op drie grote evenementen. Wij hebben gekozen voor het laatste en leggen de focus op Pasen, Kerst en Sinterklaas."
Bekking: "Verder hebben wij gekozen voor een nieuwe huisstijl en daar ben ik trots op. Studenten aan de vakschool Nimeto in Utrecht hebben de huisstijl ontworpen. De pauwkleuren en de trotse pauwuitstraling passen heel goed bij de ondernemers."
De winkeliersvereniging heeft in de Sinterklaastijd samen met Regio TV De Bilt en de Julianaschool leuke Sinterklaasevenementen online georganiseerd zoals de schoentjesactie voor groepen 1 t/m 5. Vijftien scholen hebben hier aan meegedaan en in maar liefst 2500 schoentjes is een presentje gelegd.
Bekking: "Het is een centrum in opbouw en dingen moeten groeien. Ik geloof erin dat wij elkaar kunnen verbinden met de activiteiten die wij organiseren. Het draait hierbij voor mij niet direct om een grotere afzet op zo'n dag, maar wel dat mensen terugkomen voor de gezellige winkelbeleving die zij in het centrum hebben ervaren."

Astrid van Walsem

De trotse pauwuitstraling past goed bij de ondernemers

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden