Foto:

Ga maar lekker slapen!

redactie

Aandacht voor belang van slapen

Voldoende slapen lijkt tegenwoordig veel meer een uitdaging dan vroeger. Kinderen slapen tegenwoordig minder dan hun ouders 30 jaar geleden. Er zijn in onze maatschappij zoveel moderne afleidingen zoals tablets, smartphones en televisie dat in veel Westerse landen door slaaponderzoekers aan de alarmbel getrokken wordt.

Het is tijd voor meer aandacht voor het grote belang van slaap. Daarover geven kinderarts Jeroen Dudink van het Wilhelmina Kinderziekenhuis en onderzoeker Olaf Verschuren van het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht de laatste maanden veel lezingen, zoals afgelopen zondag in Tivoli-Vredenbrug.

Iedereen weet dat een korte nachtrust heel veel impact kan hebben. Zo is het na een nacht met weinig slaap lastiger om je goed te concentreren, maken we meer foutjes op het werk en zijn de meesten van ons wat labieler. Maar wat de meeste mensen niet weten is dat slaap minstens zo belangrijk is als eten. Meerdere dagen/weken/jaren minder dan de aanbevolen hoeveelheid uren slapen kan zelfs grote gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Risico's van roken en weinig bewegen zijn algemener bekend, maar we staan helaas nog te weinig stil bij het belang van voldoende slaap. En dat terwijl er veel manieren zijn om beter te kunnen slapen.

Gemiddeld slapen we een derde deel van ons leven. Alle dieren, van fruitvlieg tot olifant, slapen. Volwassen mensen hebben elke nacht gemiddeld 8 uur slaap nodig om optimaal te kunnen functioneren. En als we te weinig slapen, dan heeft dat een grote impact op al onze organen. Maar hoewel we dus niet zijn gemaakt om te kort te slapen, houden we onszelf vaak expres wakker. De laatste decennia begrijpen wetenschappers steeds beter wat precies het belang is van slaap en wat de gevolgen van weinig slaap zijn.

Impact van koffie op pasgeborenen

Vanaf heel vroeg in de ontwikkeling in de buik is voor baby's de belangrijkste hersenactiviteit slapen. Baby's slapen het grootste deel van de dag, waarbij ze veel meer dan oudere kinderen en volwassenen een REM-slaap hebben (droomslaap).
Koffie drinken beïnvloedt tijdens de zwangerschap de slaapduur van de foetus en veel koffie drinken kan de ontwikkeling beïnvloeden.

Onvoldoende voor scholieren en studenten

Na een flinke studiedag van scholieren en studenten wordt met een goede nachtrust de lesstof beter opgeslagen in het langetermijngeheugen. Maar ook vóór een lesdag is voldoende slaap van belang om de lesstof goed op te kunnen nemen.
Dat scheelt tot wel 40% van het geheugen. En dat kan het verschil uitmaken van een zeer goed cijfer en een onvoldoende. Daarnaast wordt de kwaliteit van de slaap al verstoord bij het drinken van één glas alcohol en onthoudt een mens veel minder van wat die dag is geleerd.

Slaaptekort is één van de belangrijkste risicofactoren voor verkeersongevallen. En dat niet alleen, langdurig slaaptekort geeft ook meer kans op: obesitas, de ziekte van Alzheimer, hart- en vaatziekten, depressiviteit, concentratieproblemen, sportblessures, virusinfecties en meer. Kortom voldoende slaap is belangrijk om gezond te blijven.

Meer berichten