Afbeelding
Aangeboden door sortlist

Wat is personal branding precies?

21 mei 2021 om 10:01 Algemeen

Als je bezig bent in de online wereld van marketing, dan is branding of personal branding iets wat je waarschijnlijk wel eens tegen bent gekomen. Ook voor jouw bedrijf is dit waarschijnlijk iets waar je ook nog eens veel baat van kunt hebben. Want ja, branding hoort er nou eenmaal bij als je een bedrijf hebt en personal branding is een manier om dit nog beter voor elkaar te krijgen. Maar wat is het precies en hoe ‘brand’ je jouw bedrijf?

Branding en personal branding

Branding is eigenlijk best simpel uit te leggen. Als je een bedrijf hebt, is dit een merk. Een merk is altijd te herkennen en te onderscheiden van andere merken. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola. Je herkent het logo onmiddellijk en wanneer je de kleur rood ziet in combinatie met frisdrank, denk je al snel aan Coca-Cola. Dat komt door hun branding. Als bedrijf is dit natuurlijk je doel. Je wil dat klanten je herkennen en dat wanneer mensen aan bijvoorbeeld een kleur of woord denken, ze aan jouw bedrijf denken. Je bent herkenbaar en mensen herinneren zich goed wie je bent of wat je doet. Dat doet branding.

Personal branding is hetzelfde idee, maar een beetje anders. Klanten houden ervan als dingen persoonlijk zijn. Een mens betrekt dingen namelijk altijd tot zichzelf, en daarom is bijvoorbeeld herkenning en persoonlijke karakteristieken in een bedrijf erg belangrijk. Een mens kan zich hierdoor persoonlijk hechten aan een bedrijf. Personal branding doe je dus bijvoorbeeld door middel van het gebruiken van een gezicht. Dit kun je doen door onder andere een soort mascotte neer te zetten, maar ook door gewoon een gezicht van bijvoorbeeld de bedrijfseigenaar te koppelen aan het merk. Zo is er een gezicht dat mensen zien en dan denken aan het bedrijf of merk.

Hoe gebruik je dit?

Als je branding hebt staan, is het nog zaak om het goed te gebruiken. Je kunt dit doen op diverse manieren. Een goede manier is door jouw bedrijf of merk via social media te promoten. Hier heb je namelijk veel mogelijkheid tot beeld, en kun je diverse dingen tegelijkertijd in beeld brengen. Het gezicht van het bedrijf bijvoorbeeld, maar ook het logo of de mascotte van het bedrijf. Je kunt met social media eigenlijk alle kanten wel op, ook met video. Als je hier een beetje handig in wordt, dan kun je met social media van alles bereiken. Gooi wat SEO in de mix en je hebt een sterke basis voor een bedrijf.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie