Paul de Lathouder met zijn opvolgers Jeroen Rus en zoon Niels de Lathouder. FOTO: Julie Houben
Paul de Lathouder met zijn opvolgers Jeroen Rus en zoon Niels de Lathouder. FOTO: Julie Houben

Paul de Lathouder 40 jaar in het vak

30 december 2019 om 07:51 Algemeen

Op 1 januari 1980 openden Paul en Elze de Lathouder hun Garage De Bilt aan de Hessenweg. Nu, 40 jaar later, draagt Paul het stokje over aan zijn opvolgers. Zelf gaat hij door met wat hij het mooiste vindt aan het werken met auto’s: het restaureren van oldtimers.

Door Julie Houben

De Bilt - Vakgarage De Bilt zit nu in een mooi modern pand op Bedrijvenpark Larenstein. Een groot contrast met 40 jaar geleden. Paul, net 27 jaar, nam Garage van Selm over van de toenmalige eigenaar. ‘De garage lag verstopt achter het woonhuis, aan het einde van de Hessenweg. We waren met zijn tweeën. Ik zat in de verkoop, mijn compagnon André Prijs was monteur. Maar het was begin jaren 80, midden in de tweede oliecrisis. We hadden nauwelijks verkoop van auto’s maar des te meer reparaties.’

Paul had dus weinig keus en trok al snel ook de overall aan om in de werkplaats mee te sleutelen. ‘Als jochie had ik wel aan brommers gesleuteld maar nooit een opleiding gedaan. Ik leerde van mijn compagnon de noodzakelijke sleuteltechnieken maar het was niet echt mijn ding. Mijn passie lag meer bij oldtimers. Ik had zelf een oude Alfa Romeo. In die tijd echt een exclusieve auto, dus ik viel als jonge vent wel op in het dorp met zo’n auto. In no time kreeg ik veel klanten die oldtimers brachten ter reparatie of restauratie. Daarnaast verkocht ik, toen de tijden weer beter waren, oldtimers die ik helemaal gerestaureerd had.’

Ook de invoering van de APK in 1986 bracht Paul werk en inkomsten. ‘Daar zijn wij meteen ingesprongen. We haalden ons diploma, schaften de noodzakelijke apparatuur aan zoals roetmeters en we waren al snel het grootste keuringsstation in De Bilt. En nog steeds.’

Paul’s kleine tweemanszaak groeide uit tot een grote garage van 12 man. Paul ging weer terug in de verkoop en organisatie. Maar hij miste het werken aan oldtimers. ‘Dat ga ik nu doen. Met die moderne auto’s heb ik niet zoveel. Al dat plastic. Het zijn soms net Tupperwaredoosjes op wielen.’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie