Afbeelding
Foto: Marie-Louise Geurtsen

Verkeersvragen

21 augustus 2018 om 16:50 Algemeen

Column door Edwin Plug

Wonen er in de gemeente De Bilt toevallig verkeersdeskundigen of verkeerspsychologen die mij antwoord kunnen geven op onderstaande vragen? Wat is het geval: Ik ben veel in het drukke Nederlandse verkeer te vinden. Vaak in de auto, maar ook fietsend of lopend. Regelmatig vallen mij dan situaties op waarvoor ik geen verklaring kan geven. Mocht er iemand de antwoorden weten, dan stel ik graag mijn columnruimte over 4 weken beschikbaar om die antwoorden te delen.

Mijn eerste vraag betreft het gedrag van automobilisten op 3-, 4- of 5-baanssnelwegen. Het valt mij op, dat automobilisten op deze snelwegen vaak onnodig lang blijven ‘hangen’ op baan 2, 3 of soms zelfs 4 of 5 zonder dat er is verkeer op een baan links naast de automobilist is. Inhalend verkeer moet dan soms van baan 1 naar bijvoorbeeld baan 3 of 4 om de auto die ‘blijft hangen’ in te kunnen halen. Bij 2-baanssnelwegen gebeurt het teruggaan naar de rechterbaan meestal wel. Vraag is: ‘Waarom gaan automobilisten bij snelwegen met meerdere banen minder snel terug naar de rechterbaan dan bij 2-baanssnelwegen?’ Is er iemand die mij dit kan vertellen?



Mijn tweede vraag betreft hardlopers. Ik heb diverse keren meegemaakt dat hardlopers op de Dorpsweg niet op het naast de weg gelegen (verplichte) voetpad lopen, maar dat ze uitwijken naar de weg zelf. Zeker in het donker en bij minder weer zie je je als automobilist deze hardlopers slecht en je verwacht ze ook niet. Dit met alle serieus gevaarlijke situaties van dien. De vraag die mij bezig houdt is dan ook: ‘Wat is voor hardlopers de motivatie om op de rijbaan te gaan hardlopen in plaats van op het (verplichte) voetpad?’ en ‘Hebben zij niet door dat wat zij doen (zeker in het donker) bijzonder gevaarlijk is voor zowel de hardloper zelf als voor het overige verkeer?’

Het derde punt betreft het gedrag van wielrenners. Moet ik hier meer over vertellen? Ik denk dat iedere automobilist het wel eens heeft meegemaakt: wielrenners die vlak voor je nog oversteken, ondanks dat ze geen voorrang hebben. Of wielrenners die met grote groepen naast elkaar fietsen; wielrenners die op de weg fietsen ondanks dat er een fietspad is, etc. De vraag is: ‘Wat gebeurt er met de mens op het moment dat hij/zij op de racefiets stapt? Waarom vergeet men dan de verkeersregels en lijkt het eigen tempo belangrijker dan de mede-weggebruikers?’

Ik hoop dat er een deskundige deze column leest en antwoorden kan geven. Reacties kunnen naar de redactie. Alvast bedankt!

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie