Studenten Europees Recht, Michiel de Lange en Jaloe van Walsem voor aanvang van hun les op de Werkplaats. Voor beide studenten is de les geslaagd wanneer zij hun enthousiasme over de EU op de leerlingen kunnen overbrengen.  FOTO: Astrid van Walsem
Studenten Europees Recht, Michiel de Lange en Jaloe van Walsem voor aanvang van hun les op de Werkplaats. Voor beide studenten is de les geslaagd wanneer zij hun enthousiasme over de EU op de leerlingen kunnen overbrengen. FOTO: Astrid van Walsem

Studenten Europees Recht geven les

29 maart 2018 om 11:37 Algemeen

Studenten Europees Recht geven in februari en maart in het hele land les over het belang van de Europese Unie op middelbare scholen.

door Astrid van Walsem

Bilthoven - Afgelopen donderdag 22 maart was het de beurt aan Jaloe van Walsem (21) en Michiel de Lange (20) om vijftien geselecteerde leerlingen uit 5 en 6 VWO op de Werkplaats les te geven over het belang van de EU. Het project heet Burger/Mr. en is bedacht door docent Internationaal en Europees Recht Hanneke van Eijken: ‘Europa is voor iedereen relevant. Voor leerlingen die een nieuwe koptelefoon kopen online, of studenten die willen studeren in Italië, of iemand die graag zwemt in de Maarsseveense plassen. Kennis over wat EU-recht is, is daarom heel belangrijk, niet alleen voor mensen die vaak door Europa reizen.’

Jaloe: ‘Ik hoop met de les te bereiken dat de scholieren beseffen dat de EU minder ver van hen afstaat dan ze denken. En dat zelfs in hun dagelijkse leven de invloeden van de EU voelbaar zijn, ook al zullen zij zich daar in vele gevallen niet van bewust zijn. Denk maar aan privacy schending op Facebook en het CE tekentje dat op zonnebrillen en kinderspeelgoed staat. Dit teken betekent dat het goedgekeurd is door de EU en aan alle wet-en regelgeving voldoet en daardoor in alle lidstaten verkocht mag worden.’ Michiel: ‘Een breder doel voor mij is dat de leerlingen een mening kunnen vormen over de EU. De EU is wel een onderwerp van een discussie en om daar zelf een mening over te kunnen vormen, moet je wel weten hoe het in elkaar zit.’

Het is voor Jaloe en Michiel vooraf moeilijk in te schatten of hun les een succes zal zijn. Jaloe: ‘We denken wel dat de leerlingen gemotiveerd zullen zijn, want zij hebben zichzelf voor deze les op gegeven. En wij geven geen standaardles uit een geschiedenisboek. Wij spelen in op wat er vandaag de dag gebeurt. Het wordt geen statische bedoeling en wij hopen op een leuke interactie. Wij zijn zelf nog jong en staan daardoor dichter bij de leerlingen dan hun gebruikelijke docenten.’

Michiel: ‘Ik hoop dat wij kunnen bereiken dat de leerlingen kritischer gaan nadenken over de EU en kritische vragen durven te stellen waardoor zij zich meer betrokken gaan voelen bij de EU.’

Het doel van dit project is de bewustwording van Europa bij middelbare scholieren te bevorderen en hen in te lichten over hun rechten, over democratie en actief burgerschap. De universiteit wil met dit project een bijdrage leveren aan een bredere maatschappelijke discussie over Europa. Ook kan iedereen, of je nu vmbo volgt, havo of vwo, op deze manier kennismaken met de academische wereld.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie