Pascal en Karin Ursinus -Pascal heeft op zijn dertigste via een operatie een gehoorimplantaat gekregen waardoor hij niet langer doof maar slechthorend is. FOTO: archief Berengroep
Pascal en Karin Ursinus -Pascal heeft op zijn dertigste via een operatie een gehoorimplantaat gekregen waardoor hij niet langer doof maar slechthorend is. FOTO: archief Berengroep Foto: archief Berengroep

Van je gebrek een kwaliteit maken

17 november 2017 om 13:16 Algemeen

Vanaf zijn zevende jaar is Pascal Ursinus langzaam helemaal doof geworden, maar daardoor stopte de wereld voor hem niet met draaien. Op een zolderkamer begon Pascal in zijn studententijd de website doof.nl. ‘De kunst is om te kijken naar wat je wel kunt, in plaats van wat je niet kunt.’

De Bilt - In een pand aan de Rembrandtlaan in Bilthoven zit het kantoor van de Berengroep met aan het hoofd Pascal (41) en Karin (47) Ursinus, broer en zus. Op de tweede verdieping staat in een open ruimte een lange houten tafel met uitzicht door een groot raam. Hier staat voor iedereen elke dag een lunch klaar. De ruimte nodigt de medewerkers uit om met elkaar te praten en ideeën uit te wisselen.

Oorsprong

Doof.nl was een succes en Pascal kon wel wat hulp gebruiken bij het telefonisch contact leggen met nieuwe relaties. Hij deed een beroep op zijn zus Karin, die thuis zat met zwangerschapsverlof en zij werd de stem van Doof.nl. Hun samenwerking bleek zo succesvol dat zij beiden besloten Berengroep op te richten. De naam was niet willekeurig gekozen. Hun achternaam Ursinus is een afgeleide van Ursus en betekent in het Latijns beer, en ze kozen ‘groep’ als een grote paraplu om alle toekomstige activiteiten onder te hangen.

Feeling

Pascal: “Ons eerste doel was om de hoorsector uit de muffige sfeer te halen van oude mensen en steunkousen.”

De 28 medewerkers van de Berengroep, zijn zelf slechthorend of doof, of hebben een binding met het onderwerp. Op deze manier heeft iedereen feeling met de branche en weet waar over ze praten. Karin: ‘Doven en slechthorenden vormen geen apart groep in de maatschappij. Wel heeft de communicatie extra aandacht nodig. Met Berengroep willen we daarvoor begrip kweken.’
Pascal: ‘Toegankelijke communicatie is de sleutel voor deelname aan de maatschappij.’

Callcenter

Karin: ‘KPN heeft een dienst ontwikkeld voor doven en slechthorenden om te kunnen telefoneren. Deze gesprekken lopen via ons callcenter. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een 80 jarige oma die gewoon met haar kleindochter kan bellen. Het gesprek loopt dan via ons callcenter waar iemand zit die de woorden van de kleindochter uittypt en oma krijgt de tekst op haar scherm te zien.’ Pascal: ‘Iedereen kan bij ons een tolk aanvragen voor alle denkbare situaties, 24 uur per dag 7 dagen per week. Wij regelen tevens de administratie en de uitbetaling van de tolken.’

Ondernemen met z’n tweeën

Karin; ‘We vullen elkaar aan en het werk is echt onze passie.’ Pascal; ‘En samen durven wij te ondernemen.’

‘Wij zijn samen met de medewerkers ervaringsdeskundigen en wij blijven kijken, luisteren en ervaren met als doel om de ontoegankelijkheden voor doven en slechthorenden in de maatschappij toegankelijk te maken.’

Door Astrid van Walsem

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie