Ansichtkaart uit het archief van Henk uit Hollandsche Rading
Ansichtkaart uit het archief van Henk uit Hollandsche Rading Foto: archief Henk uit Hollandse Rading

Station met een verhaal: Hollandsche Rading

28 oktober 2017 om 16:35 Algemeen

De regen druppelt naar beneden op de twee verlaten perrons in Hollandsche Rading. De wind treitert de bladeren die nog aan de bomen hangen, welke met tegenzin loslaten en zich mee laten voeren. Ze dwarrelen neer op de rails onder de gotische bogen die zo typerend zijn voor het station.

Hollandsche Rading - Op 10 juni 1874 is het traject Hilversum Utrecht in gebruik genomen. Ooit waren de betonnen bogen van staal geweest, maar het staaltekort in de Tweede Wereldoorlog had hen de metalenjas uitgedaan en er een betonnen kleed voor terug gegeven. Gelukkig is hiermee niet de schoonheid van de bogen verloren gegaan. En sinds 2001 hebben de gotische bogen een beschermende status gekregen en zijn zij opgenomen in de monumentenlijst.

Rading betekent grens en het station ligt op de grens van Noord Holland en Utrecht. Hierdoor valt het perron richting Hilversum onder Noord Holland en het perron richting Utrecht valt onder de provincie Utrecht. Ooit stonden er twee stationsgebouwtjes langs het spoor, maar door een brand in 1995 is het houten spoorhuisje in rook opgegaan. Op die plek is nu de parkeerplaats en de overdekte fietsenstalling herrezen. Het tweede gebouw staat er echter nog wel, maar is verbouwd. Dit is de plek waar je vroeger de treinkaartjes kocht. Sinds juni 2010 is lunchroom Perron Peet hierin gevestigd. Door de grote ramen kijk je uit op de rails waar de treinen met regelmaat voorbij razen.
Een man en een vrouw aan een tafeltje schrikken op uit hun gesprek. De trein naar Utrecht lijkt recht door het raam te komen. Eugenio en zijn vrouw komen speciaal uit Bilthoven voor de vers gebakken taart. Els; ‘vorige keer hadden wij zo’n lekkere worteltaart, die wilden wij nog wel een keer proeven.’ De deur gaat open en twee jonge mannen betreden de lunchroom. Het blijken wandelaars te zijn op weg naar huis. Voordat ze op de trein stappen, kopen ze nog wat versnaperingen. De geschiedenis van het station en de bijzondere bogen zegt hen niks. Maar een van hen antwoordt vrolijk; ‘Weer iets geleerd vandaag.’

Eugenio vertelt dat hij en zijn vrouw graag fietsen. Zijn lichte tongval verraadt dat zijn roots niet in Nederland liggen. De geboren Spanjaard en Els vielen voor elkaar tijdens een vakantie en zijn nu al veertig jaar samen. De deur van Perron Peet zwaait weer open. Dana de medewerkster roept; ‘Dat is Henk en die weet echt alles van Hollandsche Rading en het station.’ Twee vrolijke pretogen kijken rond. ‘Wat wil je weten? Ik ben op 50 meter afstand hiervan geboren en ik woon hier al mijn hele leven.’ Henk (67) vertelt en vertelt. Dan zegt hij spontaan, ‘Ik ga thuis wel even een paar oude ansichtkaarten halen die ik van het station heb.’ Hij stapt op en tegelijk komt er een andere vaste klant van middelbare leeftijd uit Loosdrecht binnen. Buiten passeert een man op een drafje met een prachtige Fries aan een touw de spoorbomen. Ondertussen komt Henk weer binnen wandelen en legt triomfantelijk drie ansichtkaarten op tafel. Ze schetsen een mooi beeld van hoe het station er ooit uitzag. Wandelaars, treinreizigers, fietsers en dorpelingen allemaal weten ze de lunchroom aan het spoor te vinden dat bekend staat om de versgebakken taarten en zelfgemaakte frieten. Misschien is perron Peet wel de echte trekpleister van het station.

Onderschriftfoto: IN 1938 maakte Ir. J.L.A. Cuperus het ontwerp van de gotische bogen -NS ing. J. van Zutphen, betonspecialist van de spoorwegen werkte het ontwerp uit.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie