Persbericht: Forza De Bilt wil snelle sluiting 'rampenkliniek' Fivoor

Forza De Bilt wil dat de psychiatrische kliniek Fivoor in Den Dolder zo spoedig mogelijk verdwijnt uit de omgeving van Bilthoven, in ieder geval ver voor de aangekondigde datum van 2025.

Aanleiding zijn twee incidenten afgelopen weekend. Peter M. kwam niet terug van verlof en een andere patiënt gooide een ruit in bij een slijterij in het dorp.

'Op dit moment wordt 2025 genoemd als jaar van sluiting, maar deze datum is nog niet zeker,' zegt Peter Schlamilch, fractievoorzitter van Forza. 'Na de laatste twee incidenten, nota bene stil gehouden door de kliniek, is de maat nu vol. We moeten tot elke prijs voorkomen dat er zich een nieuwe ramp zoals met Anne Faber gaat voltrekken. De kliniek moet versneld dicht, en in ieder geval moet het huidige bestuur geheel opstappen.'

Volgens Forza De Bilt is de kliniek volstrekt onverantwoordelijk bezig, bv. door een gevaarlijke patiënt met onbegeleid verlof te laten gaan, terwijl bekend was dat hij wilde ontsnappen.

Daar komt bij dat sinds enige tijd Erik Masthoff als bestuurder bij Fivoor werkt. Masthoff was als behandeldirecteur in de gevangenis in Vught eindverantwoordelijk voor het toekennen van vrijheden aan de moordenaar van Anne Faber. In de tweede kamer werd destijds gezegd: 'Diegene die medeverantwoordelijk is voor de moord op Faber mag zijn eigen falende beleid gaan controleren'.

'Daarmee is de omgeving van de kliniek, en Bilthoven ligt maar op 20 minuten lopen, een soort proeftuin geworden voor het absurde jaren-60-idee dat gevaarlijke criminelen met veel gemeenschapsgeld modelburgers kunnen worden. Alle recidivecijfers, maar ook de vele incidenten, zoals de recente 3 moorden, bewijzen het tegendeel. Stop hiermee, stop mensen achter tralies, maar in ieder geval niet vlak bij onze gemeentegrens'.

Forza gaat tijdens de raad van 27 juni as. het college van De Bilt vragen deze wens actief te ondersteunen.

Burgers die willen reageren kunnen zich melden via info@forzadebilt.nl