Het 'wiel-met-spaken' vervoersmodel
Het 'wiel-met-spaken' vervoersmodel Provincie Utrecht

Buslijnen De Bilt mogelijk in gevaar

24 november 2021 om 09:23 Verkeer en vervoer

BILTHOVEN Uit plannen voor de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht blijkt dat mogelijk een versobering van de buslijnen in de gemeente De Bilt in het verschiet ligt voor de periode na 2035. Dat zou het gevolg zijn van een nieuwe visie die de Provincie heeft ontwikkeld die het busverkeer rondom Utrecht Centraal moet verminderen. 

Door Lydia Flinterman

In de periode 2025-2035 verwacht de Provincie Utrecht een groei van 16 tot 35% in het gebruik van het openbaar vervoer rondom Utrecht, onder andere vanwege woningbouwontwikkelingen. Dat blijkt uit documenten ter voorbereiding van de nieuwe OV-concessie vanaf 2025. De Provincie heeft daarom een visie ontwikkeld hoe met die groei zal moeten worden omgegaan. Een van de speerpunten van de nieuw ontwikkelde visie is een zogenaamd ‘wiel-met-spaken’ model, waarin het verkeer rondom Utrecht Centraal moet worden ontlast door meer vervoersknooppunten aan de rand van de stad te introduceren, waar reizigers van buiten Utrecht kunnen overstappen.

GEVOLGEN DE BILT “Hoewel de visie ook een aantal goede doelen heeft, zoals verduurzaming en inclusiviteit van vervoer, zou dit laatste punt echt een verslechtering zijn voor onze gemeente”, vertelt wethouder Brommersma. “Je kunt dan bijvoorbeeld niet meer met lijn 77 doorrijden naar Utrecht Centraal, maar zou dan moeten overstappen op de Berekuil. En dat heeft een grote impact, want veel van onze inwoners maken gebruik van deze lijn om naar Utrecht te komen.” Ook buslijn 31 staat ter discussie – de lijn die vanaf station Bilthoven naar station Nieuwegein rijdt, via de Soestdijkseweg Zuid en het Utrecht Science Park. “Die lijn is heel belangrijk voor de bedrijvigheid in gemeente De Bilt, hij rijdt langs het RIVM-terrein én de Schapenweide, waar we een nieuw bedrijventerrein en woningwijk willen realiseren.”

PLANNEN LIJKEN TEGENSTRIJDIG Hoewel de plannen pas mogelijk gevolgen zouden kunnen hebben voor de periode ná 2035, is nu het juiste moment voor een signaal aan de Provincie. De woningbouwplannen van de gemeente zijn afhankelijk van een goede OV-bereikbaarheid, meent burgemeester Potters: “We willen met z’n allen minder in de auto gaan zitten en daarbij past dat de gemeente bij de ontwikkeling van de Schapenweide in de ruimtelijke inpassing minder plek heeft voor parkeervoorzieningen. Het is gewoon vreemd als de Provincie concessies gaat versoberen en minder openbaar vervoer gaat organiseren, terwijl we juist willen dat méér mensen gebruik gaan maken van het OV.” De wethouder heeft gemeenteraadsleden opgeroepen de door de Provincie georganiseerde informatieavond op 24 november te bezoeken. “Ik denk dat de Provincie serieus omgaat met wat zij hoort van de raadsleden”, aldus burgemeester Potters. De gemeente zal ook een zienswijze indienen in het inspraak-traject.

BUSLIJN 78 De plannen uit de nieuwe concessie staan los van de wijzigingen die vanaf januari 2022 worden doorgevoerd bij lijn 78 door Bilthoven. De Provincie en gemeente zullen in december een voorlichtingscampagne starten hoe inwoners de nieuwe belbus kunnen gaan inschakelen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie