Daan van Dijk van ZEBS: 'We zijn blij met elke euro om ons door deze donkere coronaperiode heen te helpen.'
Daan van Dijk van ZEBS: 'We zijn blij met elke euro om ons door deze donkere coronaperiode heen te helpen.' Julie Houben

Restaurant ZEBS luidt de noodklok

21 december 2021 om 10:48 Achtergrond

‘Zonder deze actie redden we het niet’

DE BILT Iedereen is corona-moe. Daan van Dijk van restaurant ZEBS heeft er inmiddels slapeloze nachten van. Zijn zaak dreigt ten onder te gaan aan deze zoveelste lockdown. Daarom besloot hij tot een crowdfundingsactie. 

Door: Julie Houben

DONKERE DAGEN Het was niet gemakkelijk, vertelt Daan van Dijk (48), sinds twee jaar eigenaar van ZEBS. “Maar na een paar dagen ertegenaan hikken, besloot ik dat ik geen keuze had. We staan er echt slecht voor. Zonder deze crowdfundingsactie is de kans dat we het overleven gewoon niet groot, daar moet ik eerlijk over zijn. En ja, het voelt als een zwaktebod. Maar we willen zo graag blijven bestaan en de kans krijgen om verder te gaan. De reacties zijn tot nu toe hartverwarmend en we hebben al een mooi aantal donaties ontvangen. Dat maakt me heel blij in deze toch wel donkere dagen voor ons.”

MURPHY Het verhaal van ZEBS is een beetje dat van de Wet van Murphy. Als er iets mis gaat, gaat ook alles mis. Het begon al met de ongelukkige timing van de start van de corona-ellende. Daan: “Op 6 januari 2020 openden wij onze deuren nadat ik het restaurant van de vorige eigenaar had overgenomen. Natuurlijk moest het even op gang komen. Januari was dus nog geen topmaand, daarna kwamen we lekker op stoom. Tot 15 maart. Toen kwam de eerste volledige lockdown. De steunmaatregelen helpen iets, maar omdat die gebaseerd zijn op de gemiddelde omzet van begin 2020, krijgen wij in elke ronde relatief weinig. We waren immers nog aan het opbouwen en hadden geen volle zaak in die periode en in de eerste week van januari zelfs nul omzet.”

BOUWPUT Deze ongunstige rekensom voor steun achtervolgt ZEBS nu al bijna twee jaar. De terrasvergunning in de zomer hielp wel iets, maar ZEBS moet het vooral van de andere seizoenen hebben. “We waren zo blij toen in september alles weer open kon. Tot de Hessenweg tien weken dicht ging en we een bouwput voor de deur kregen. Een volgende klap die ons veel gasten kostte. Daarna de avondlockdown en nu weer een volledige. Ondertussen stromen de rekeningen uit 2020 binnen, waarvoor we een tijd uitstel van betaling hebben gekregen. Maar we geven niet op en proberen steeds weer iets nieuws te verzinnen. Tot maandag konden mensen ons kerstmenu voor thuis bestellen en na kerst hebben we ‘Dinch’-afhaalboxen met heerlijke koude hapjes en simpel op te warmen gerechtjes. Daarna dineren is niet meer nodig. Leuk idee voor Oud & Nieuw of een ander moment in de vakantie.”

BETER 2022 Voor Daan en zijn medewerkers lijkt het bijna een droom: een vol restaurant waarin ze weer mensen een fijne avond kunnen bezorgen. “We hopen op een beter 2022. En heel veel dank alvast aan alle mensen die ons steunen om overeind te blijven.” Doneren kan via: gofundme.com/f/help-restaurant-zebs-de-bilt

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie