Persbericht De Bilt - lagere ozb voor sportverenigingen, buurthuizen en andere instellingen van sociaal belang

Lagere ozb voor sportverenigingen en buurthuizen?!

De Bilt – De lokale PvdA wil de ozb verlagen voor sportverenigingen, buurthuizen en andere instellingen van sociaal belang. Nu betalen deze organisaties nog het hoge tarief voor bedrijven.

PvdA-raadslid Erik van Esterik: "Eigenaren van woningen betalen een ozb-tarief van 0,11%. Eigenaren van een niet-woning, en dat zijn veelal bedrijven, betalen een ozb-tarief van 0,28%. Dat is dus meer dan tweemaal zoveel ozb. Nu doet zich feit voor dat eigenaren en gebruikers van sportaccommodaties, buurthuizen en andere gebouwen van 'sociaal belang' ook het hogere ozb-tarief betalen. De PvdA De Bilt vindt dat niet gerechtvaardigd. Immers, deze instellingen zijn geen commercieel bedrijf en maken geen winst."

Nog niet zo lang geleden heeft de Tweede Kamer een amendement aangenomen waarmee gemeenten de vrijheid krijgen om sportverenigingen, buurthuizen en andere instellingen van sociaal belang het lagere ozb-tarief voor woningen in rekening te brengen.

Van Esterik: "Ik heb het college schriftelijk gevraagd of zij hiervan gebruik willen maken. In november behandelen we de Begroting 2020 en dat is het moment om dit te regelen."