Een mobiele escaperoom waarin jongeren kunnen leren over nut en noodzaak van fietsverlichting.
Een mobiele escaperoom waarin jongeren kunnen leren over nut en noodzaak van fietsverlichting. Provincie Utrecht

VR-game om fietsverlichting te promoten populair onder jongeren

10 april 2023 om 12:25 Verkeer en vervoer

UTRECHT /DE BILT Twee weken geleden is de klok vooruitgegaan waardoor de donkere periode van het jaar is afgesloten. Een mooi moment voor provincie Utrecht om terug te blikken op de fietsverlichtingscampagne. Want in de afgelopen donkere periode heeft de provincie Utrecht aandacht besteed aan het hebben van goede fietsverlichting. 

Eind oktober, bij het begin van de wintertijd, is de provincie Utrecht gestart met de fietsverlichtingscampagne ‘AAN in Utrecht’. Het doel van de campagne was vooral het stimuleren van jongeren om hun fietsverlichting op orde te maken én te gebruiken tijdens de donkere periode. Jongeren tussen de 16 en 24 jaar gaan het vaakst zonder of met onvoldoende verlichting de weg op. Slechte of helemaal geen verlichting op je fiets maakt dat je 20 procent meer kans hebt op een aanrijding.

ESCAPE BOX FOLLOW THE LIGHT

Om de aandacht van jongeren te trekken, heeft de provincie vooral online campagne gevoerd. De eyecatcher was echter een mobiele VR-escaperoom waar jongeren op een speelse manier veel konden leren over de nut en noodzaak van fietsverlichting. Op vijf locaties in de provincie hebben ongeveer 1000 jongeren het spel gespeeld. De mobiele VR-escaperoom is een virtuele wereld waarin jongeren geconfronteerd worden met de gevaren van het rijden zonder fietsverlichting. Met de juiste antwoorden op vragen over fietsverlichting hebben ze zich kunnen bevrijden uit een donkere situatie van de escaperoom.

ONLINE CAMPAGNE

De online campagne bestond uit advertenties op diverse social media (Facebook, Instagram en TikTok) kanalen en op de kanalen van RTV Utrecht, onder andere door radiospots en reclames. Diverse lokale jonge influencers hebben de campagneboodschap omarmd en geholpen bij de verspreiding ervan. Al met al is de boodschap ‘zet je fietsverlichting AAN’ ruim 11 miljoen keer gezien of gehoord door inwoners van de provincie Utrecht tijdens de wintermaanden.

VOORUITBLIK

De VR-game bleek heel populair onder de jongeren. Daarom gaat de provincie Utrecht onderzoeken of de game volgend jaar ook als onderdeel van een educatieproject ingezet kan worden op Utrechtse middelbare scholen, zodat zo veel mogelijk jongeren leren waarom fietsverlichting van levensbelang is.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie