Karen Dijkstra helpt kinderen te leren vanuit hun talent. FOTO: Julie Houben
Karen Dijkstra helpt kinderen te leren vanuit hun talent. FOTO: Julie Houben (Foto: )

Ieder kind zijn eigen leerstijl

Dyslexie en andere leerproblemen zijn niet het gevolg van een stoornis maar van een andere leerstijl. Dat is de overtuiging van orthopedagoog Karen Dijkstra. Zij coacht kinderen die op school vastlopen door met hen te onderzoeken hoe ze wél kunnen leren. Op 3 februari geeft zij een lezing over haar methode in de bibliotheek in Bilthoven.

Bilthoven - 'Ik moest zelf heel hard werken voor middelmatige cijfers', vertelt Karen (43), 'terwijl ik zeker niet dom was. Maar lezen was niet mijn ding. Nu weet ik dat ik, net als veel mensen met dyslexie, een visuele denk- en leerstijl heb. Dat betekent dat je andere technieken moet gebruiken om informatie op te nemen en dingen te leren. Als je die technieken kent gaat het prima. Dat is wat ik kinderen leer.'

Het onderwijs is volgens Karen niet ingericht op leerlingen die vooral visueel en associatief denken en dus ook leren. 'Neem de redactiesommen met verhaaltjes en tekeningen. Niet perse handig voor zo'n leerling. Die plaatjes en verhaaltjes leiden zo'n kind juist af van het rekenen. Een leerkracht ziet dan een leerling die 'weer eens niet meedoet'. Maar ik zie een leergierig kind, waarbij er juist heel veel gebeurt in het hoofd. Alleen niet wat er móet gebeuren. Komt zo'n leerling bij mij, dan leg ik hem uit hoe het in zijn brein werkt. Dat hij die visuele kracht ook kan gebruiken om de 'kale som' in gedachten voor zich te zien. Mijn ervaring is dat veel kinderen dan wel goed kunnen rekenen.'

Wat Karen vaak merkt, is dat kinderen door alle faalervaringen een flinke deuk in hun zelfvertrouwen hebben. 'Ze voelen zich dom, omdat ze ondanks het extra oefenen met taal of rekenen niet vooruit gaan. Maar als je steeds blijft doen wat niet werkt, versterk je juist dat gevoel van falen. Ik leg kinderen uit dat het niet aan hen ligt maar dat hun manier van denken nu eenmaal botst met de leermethode. De opluchting bij dat inzicht is groot. Ze voelen zich gezien en staan open voor het ontdekken van hun leerstijl. Ik ben soms verbaasd hoe snel kinderen tot bloei komen als ze vertrouwd zijn geraakt met de aangereikte technieken.

Tekst: Julie Houben

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden