Foto: Evelien Ribbens 2019

Column Evelien Ribbens: Rotcrisis

  Column

En daar sta je dan. In de rij bij de buurtsupermarkt. Netjes anderhalve meter van elkaar af. We staan soms een beetje te kletsen. Niemand zegt: “Opzij, opzij, opzij. maak plaats, maak plaats, maak plaats. We hebben ongelofelijke haast", om Herman van Veen te citeren. Ik zou zelf een week of zes geleden echt nogal ongelukkig geworden zijn van zo'n rij. Maar nu niet meer. Het hoort erbij. Het verbroedert. En de Utrechtse binnenstad is prachtig. Wij wonen er vlakbij, dus onze dagelijks wandeling ten behoeve van de frisse neus leidt vaak over een leeg Neude, een uitgestorven Domplein en de Nieuwegracht waar het altijd al best rustig is en nu nog idyllischer.

Maar tot zover de voordelen van deze corona-crisis. Het is een drama. Daar hoef ik hier niet over uit te weiden. Minder ernstig is het feit dat we thuis moeten werken. Ik ben dat wel goed zat hoor. Ik zou er best veel voor over hebben weer gewoon met mijn collega's te overleggen zonder scherm ertussen of even samen een pauze nemen met een kopje koffie. En zonder de afleidingen die ik thuis heb. En dan heb ik geen kleuters om mijn nek hangen. Sommige van mijn collega's wel. Knap hoor om dan nog wat te presteren.

Wij van MENS De Bilt werken heel hard door. Alles moest in één klap anders. Geen groepsbijeenkomsten meer. Geen huisbezoeken. Geen spreekuren. Wel hebben we inmiddels vele honderden mensen gebeld. Mantelzorgers, ouderen, mensen met een beperking of mensen van wie we weten dat ze zorgen hebben. Gewoon om te vragen hoe het met ze is. Om te luisteren naar hun zorgen. Om samen oplossingen te bedenken. We hebben een boodschappenservice opgezet en een bellijn. We hebben meteen toen de crisis begon vrijwilligers geworven om mee te helpen het leven voor de mensen in isolatie wat makkelijker te maken.

De toevloed van mensen die iets willen betekenen, is indrukwekkend. En inmiddels melden zich ook veel mensen die wel een steun in de rug kunnen gebruiken. Indicaties voor de WMO proberen we ook zoveel mogelijk telefonisch te doen. De jongerenwerkers gaan wel de straat op en spreken met jongeren die zich niet aan de regels houden. “We leggen het nog één keer uit joh.”

Ik las dat 40 procent van de mensen die best hulp nodig hebben, toch niet van zich laat horen. Ze willen niet “lastig” zijn. Maar, inwoners van De Bilt, we zijn er nog steeds voor u! Vijf dagen in de week kunt u ons bereiken op onderstaande nummers en mailadressen:

Servicecentrum De Bilt: 030-744 0595 servicecentrumdebilt@mensdebilt.nl Servicecentrum Maartensdijk: 0346-214 161 servicecentrummaartensdijk@mensdebilt.nl Sociaal Team: 030-727 1557 (tot 15.00) sociaalteam@mensdebilt.nl Steunpunt Mantelzorg: Marianne 06 1307 1129; Liesje 06 1670 6934 mantelzorg@mensdebilt.nl 

Evelien Ribbens

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden