<p>Tamara Reesink van Branding en Meike Grol met de 3 boeken in haar hand over de avonturen van Said en Luuk.<br><br></p>

Tamara Reesink van Branding en Meike Grol met de 3 boeken in haar hand over de avonturen van Said en Luuk.

(Foto: Astrid van Walsem)

Leesboeken voor jonge nieuwkomers

  Nieuwsflits

Jonge nieuwkomers in Nederland willen graag het leven in Nederland leren begrijpen. Geen eenvoudige opgave wanneer je net gevlucht bent uit erbarmelijke omstandigheden en de taal niet machtig bent. De leesboeken die je onder ogen krijgt, zijn eenvoudig maar de verhalen sluiten niet aan op jouw belevingswereld. Tijd voor vernieuwing.

Bilthoven - Het idee om nieuwe leesboeken te schrijven voor nieuwkomers in de leeftijdsgroep van 12 tot 18 jaar is afkomstig van Meike Grol. Het idee ontstond in haar hoofd na gesprekken met een docent van een ISK (Internationale SchakelKlas) school op het schoolplein van haar kinderen.
Grol: "Deze gesprekken gecombineerd met mijn ervaringen als vrijwilligster in de crisisopvang voor vluchtelingen in Maartensdijk deden mij beseffen dat het anders kan. De jong volwassenen die op de ISK scholen terechtkomen, kunnen prima lezen en schrijven in hun eigen taal. Om de Nederlandse taal onder de knie te krijgen, zijn zij toegewezen op kinderlijke boeken die niet aansluiten op hun belevingswereld. Dat maakt het leren lezen in het Nederlands een stuk saaier." Grol gaat in gesprek met de leerlingen op een ISK school in Utrecht en inventariseert hun behoeftes. Grol: "Naast dat de leerlingen jonge vluchtelingen zijn, zijn zij ook gewoon pubers met alledaagse problemen. Zij bevinden zich in een kwetsbare fase van hun leven en zijn op zoek naar hun identiteit. Zij zijn geïnteresseerd in vriendschappen, relaties en opleiding. Deze thema's heb ik gebruikt als de kapstokken om mijn verhalen aan op te hangen."
De serie bestaat uit drie delen. De hoofdpersonen zijn Said en Luuk. Said is met zijn vader gevlucht uit Syrië en Luuk is net met zijn moeder en zus verhuisd na de scheiding. Beide jongens zijn nieuwkomers in de stad op zoek naar vrienden en proberen hun draai te vinden. Voor de vormgeving van de boeken klopte Grol aan bij een bekende, Tamara Reesink van Branding. Reesink geloofde meteen in de boeken en verleende belangeloos samen met haar team de medewerking voor de vormgeving en productie. Tamara Reesink: "Met deze boeken kunnen wij een steentje bijdragen aan het bieden van een goede basis aan de jonge nieuwkomers. Grol: "Door lezen verrijk je jezelf. Als je niet leest, mis je veel van de wereld." Reesink: "Voor de vormgeving vond ik het belangrijk dat het boek leefde. Het is eigenlijk een soort reisdagboek inclusief koffievlekken en plakband." Na een lange zoektocht komen Grol en Reesink uit bij hun hoofdsponsor Stichting Kinderpostzegels Nederland. Ook over de samenwerking met het Rijksmuseum zijn beiden erg enthousiast. In het laatste deel van de serie staat een rondleiding in het museum beschreven naar aanleiding van het bezoek van de hoofdpersonen. Het bijzondere aan de boeken is dat er alleen beeldmateriaal gebruikt is zonder gezichten, zodat iedereen zich zichzelf met het verhaal kan identificeren. www.facebook.com/saidenluuk

Astrid van Walsem

Als je niet leest, mis je veel van de wereld

Astrid van Walsem
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden