<p>Links op de foto Anouk Gielen en rechts Sterre Boerkamp ten midden van leerlingen van het projectteam</p>

Links op de foto Anouk Gielen en rechts Sterre Boerkamp ten midden van leerlingen van het projectteam

(Foto: Jeffrey Heijkamp)

Klimaatverandering als kunst

  Nieuwsflits

De leerlingen van het Berg en Bosch College hebben afgelopen week in Bilthoven gewerkt aan het kunsteducatieve project Mission (im)Possible, waarin zij hun stem lieten horen en zien over klimaatverandering. Ze maakten kunst, bewerkten foto's en produceerden zo meerdere virtual reality kunstwerken die via QR codes langs een route in de buurt van de school.

Bilthoven - Docent beeldende vakken Sterre Boerkamp is samen met Anouk Gielen, kunsteducator, de drijvende kracht achter het project. Ze leerden elkaar kennen tijdens de Master kunsteducatie in Amsterdam en besloten een vakoverstijgende projectweek op te zetten om leerlingen te stimuleren na te denken over het klimaat. Het Berg en Bosch College is gespecialiseerd in speciaal onderwijs aan kinderen met vormen van autisme en heeft vestigingen in Bilthoven en Houten.

Twee klassen van derdejaarsleerlingen van het VMBO hebben zich vol overgave op dit project gestort. Sterre: “Met het project willen wij groepen jongeren een stem geven die niet vanzelfsprekend gehoord worden. Daarnaast willen wij hen graag leren om zich op een andere wijze dan via taal te uiten, maar ook gebruik te maken van de creatieve en artistieke manieren die er zijn. Zelf vond ik de betrokkenheid heel mooi om te zien, dat vonkje in de ogen bij een aantal leerlingen. Daarmee is het project voor mij geslaagd.”

De afgelopen week hebben de leerlingen gewerkt aan de virtuele rondleiding op hun schoolterrein en eigen stellingen over het klimaat uitgewerkt. Daarna zijn zij aan de slag gegaan met kunstenaar Jaap Scheeren met het thema "Geef de natuur een gezicht.” De leerlingen hebben in groepjes onder zijn begeleiding een kunstvoorwerp gemaakt van natuurlijke materialen. Als laatste stap hebben de scholieren samen met Stichting Digital Playground een virtual reality panorama gecreëerd waarin de gemaakte kunstontwerpen zijn gemonteerd samen met de ingesproken stellingen.

Anouk: "Het project heeft als thema het klimaat, maar het doel van het project is heel divers. Het is een stimulans voor leerlingen om over een onderwerp na te denken dat voor velen geen dagelijkse kost is. Maar we leren hen ook hun eigen mening over het klimaat te vormen." Bekijk het werk via: https://galleries.diy-virtualreality.nl/gallery/berg-en-bosch-bilthoven

'Leerlingen hadden vonkjes in de ogen'

Astrid van Walsem

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden