Afbeelding
.

Met de wijsheid van nu….

Overig

Column

Vorige week maandag was ik bij de Algemene Ledenvergadering van de Boekverkopersbond. Ik hou daar van omdat ik vakgenoten uit het hele land ontmoet en ik ben daar ook uit plichtsbesef, als lid hoor je daar te zijn want er moet ook gestemd worden over bepaalde zaken. Daarnaast vind ik het niet meer dan fatsoenlijk tegenover het bestuur dat zo’n vergadering met zorg heeft voorbereid, dus ben ik aanwezig.

Wij boekverkopers zijn over het algemeen geen wetenschappers en industriëlen en proberen over belangrijke zaken van welke aard dan ook zo goed mogelijk te beslissen.

En zo kwam het dat er jaren geleden gestemd moest worden over BOL.COM, u weet wel die club die onze grootste concurrent is geworden. De vraag destijds was of ze van dezelfde faciliteiten van het Centraal Boekhuis gebruik mochten maken als wij, de boekverkopers die samen met de uitgeverijen het Centraal Boekhuis hebben opgericht. ONS! Centraal Boekhuis.

Er werd vóór gestemd….

Er waren toen geen rekenmodellen die ons voorspelden dat binnen enkele jaren honderden boekhandels uit het straatbeeld zouden verdwijnen, misschien waren er wel futuristen die waarschuwden voor het effect van internet en hadden we allemaal boter op ons hoofd en dachten we dat het wel mee zou vallen.

Deze week organiseer(de) ik een lezing met Geert Buelens. Hij schreef een boek met de titel ‘wat we toen al wisten’. Hij refereert daar mee aan de Club van Rome, een groep wetenschappers en industriëlen die in 1972 een rapport publiceerde met de titel: ‘grenzen aan de groei’.

Met een duidelijke waarschuwing naar de toekomst, gebaseerd op computermodellen en misschien niet volledig of waterdicht maar de boodschap was duidelijk. En iedereen had boter op het hoofd en dacht dat het wel mee zou vallen…

En dan, tijdens het schrijven van deze column, wordt je eerste kleinkind geboren en vergeet je even alle zorgen van morgen…. En weet je dat je er alles aan zult doen om dit kleine mannetje in een veilige omgeving op te laten groeien.

Door Ike Bekking

advertentie
advertentie