Peggy van Holst Pellekaan, directeur van basisschool De Nijepoort in Groenekan.
Peggy van Holst Pellekaan, directeur van basisschool De Nijepoort in Groenekan. Foto: Julie Houben

Van online les naar veilige bubbels

20 april 2021 om 10:16 Algemeen

Soms voelt ze zich door al het corona-gedoe meer crisismanager dan directeur van een basisschool. Toch overheerst vooral bewondering voor de aanpak van wat sinds januari ‘haar’ school is. Peggy van Holst Pellekaan begon tijdens de 2e lockdown als directeur van de Nijepoort in Groenekan. ‘Ik mis de normale omgang met kinderen en ouders’.

Groenekan - Peggy van Holst Pellekaan (63) heeft meteen een actueel voorbeeld van zo’n crisissituatie waarmee ze nu druk is: “Tijdens de persconferentie van 13 april kregen we te horen dat op 19 april de BSO’s weer open zouden gaan. ‘Volgens dezelfde regels als op school’ zegt Rutte er dan terloops bij. Maar hoe kan dat nou? Eén van de basisregels, die wij hier heel goed opvolgen, is kinderen zoveel mogelijk in één bubbel te houden. Alle klassen houden we hier strikt gescheiden van elkaar. Want bij één besmetting moet een hele klas tien dagen in quarantaine. Maar tijdens vakanties gaan kinderen van vier verschillende Biltse scholen naar één BSO-locatie! Wat nu als daarvan een kind corona krijgt vlak voor de scholen weer beginnen? Dan zitten talloze klassen in de gemeente met een probleem. Hebben ze daar over nagedacht, vraag ik me dan af. Ik heb zojuist geregeld dat onze kinderen in ons eigen gebouw BSO-opvang krijgen tijdens de meivakantie.”

Zelfs vooruitgang
Liever vertelt Peggy over de geweldige manier waarop deze dorpsschool met 160 kinderen en een vrijwillig bestuur van zes ouders het afstandsonderwijs vanaf het begin voortvarend heeft opgepakt. “Het klinkt bijna te mooi, maar veel kinderen zijn met lezen en ICT-vaardigheden zelfs vooruit gegaan het afgelopen jaar. We hebben daarbij de mazzel dat we in 2017 een gloednieuw schoolgebouw hebben neergezet. Dat heeft de school gecombineerd met onderwijs-gerelateerde vernieuwingen, zoals meer digitaal onderwijs. Daarmee kun je veel beter maatwerk bieden. Hier plukte de school vorig jaar de vruchten van toen alles op slot ging. De stap naar online afstandsonderwijs is door de leerkrachten heel goed gedaan. Bovendien waren er veel Chromebooks aanwezig, zodat kinderen die thuis geen goede laptop hadden er een meekregen. Alle leerlingen konden dus goed meedoen. Docenten deden ook 1 op 1 online-sessies met kinderen die ergens moeite mee hadden. En ouders hebben ook supergoed meegeholpen tijdens de lockdown-periode.”

Verbondenheid
Peggy trof dus een goed functionerende school aan toen ze aantrad als directeur bij de Nijepoort. Maar ze mist de normale omgang met kinderen en ouders, ook nu de school in ‘veilige bubbels’ weer open is. “Ouders leer ik alleen kennen tijdens gesprekjes over ziekmeldingen en wel of niet testen van een snotterend kind. We missen de verbondenheid van onze kleine schoolgemeenschap. Ik kan niet wachten tot ik de klassen in mag en ouders in de school kan ontvangen.”

Julie Houben

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie