Persbericht - Coalitie waterschap De Stichtse Rijnland bekend

30 mei 2019 om 09:56 Algemeen

Dinsdag 28 mei is het  coalitieakkoord gepresenteerd aan het Algemeen Bestuur van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. De coalitie van het waterschap wordt gevormd door de partijen Water Natuurlijk (7 zetels), CDA (3 zetels), PvdA (2 zetels) en de geborgden Landbouw, Natuur & Economie (7 zetels). De verkiezingen van 20 maart hebben geleid tot een verschuiving van zetels, maar de coalitie wordt met dezelfde partijen voortgezet. Ook de 4 hoogheemraden (leden van het Dagelijks Bestuur) blijven dezelfde.
Er wordt wel een andere richting gekozen. Alle partijen geven - naast droge voeten, voldoende en schoon water - meer aandacht aan duurzaamheid, klimaat- en energiemaatregelen , en het bevorderen van biodiversiteit.  Dit is duidelijk terug te vinden in het akkoord. Zo streeft de coalitie naar bloemrijke dijken, versneld afremming van bodemdaling in het veengebied,  inzet van restwarmte van waterzuiveringsinstallatie voor de verwarming van wijken, extra zuivering van afvalwater op resten van geneesmiddelen en andere chemische stoffen en afkoppeling van regenwater van het riool. Allemaal punten uit het programma van Water Natuurlijk, waarvoor de Bilthovenaar Diederik van der Molen in het Algemeen Bestuur zit. Het is een akkoord op hoofdlijnen met een uitnodiging aan ieder om er samen verder invulling aan te geven.

Dezelfde avond is dhr. Jeroen Haan voorgedragen als nieuwe dijkgraaf. Nadat hij door de Commissaris van de Koning zal zijn beëdigd, zal hij vanaf 2 september bij het waterschap aan de slag gaan. Hij  volgt dan dhr. Patrick Poelmann op, sinds 2007 de dijkgraaf.