Meedoen is makkelijker

18 september 2018 om 16:25 Algemeen

Gert-Jan Weierink - voorzitter VVN, district Utrecht reageert op de column “Verkeersvragen’ van Edwin Plug van 22 augustus.

Gert-Jan Weierink - Menselijk gedrag is onvoorspelbaar en soms ook niet te begrijpen. Ook in het verkeer. Veilig Verkeer Nederland heeft daar vragen over. Waarom nemen veel fietsers en automobilisten bijvoorbeeld niet de moeite om richting aan te geven. Een eenvoudige vorm van beleefdheid om aan andere weggebruikers te laten zien waar je heen gaat. Niet moeilijk om te doen en wij hanteren bij dit soort eenvoudige beleefdheidshandelingen de kreet “Meedoen is makkelijk”.

Bij een snelweg met 3 of 4 banen zie je inderdaad dat het regelmatig voorkomt dat automobilisten blijven hangen op de tweede of de derde baan. Dat is toch een vorm van gemakzucht. Je kunt in hetzelfde tempo blijven rijden en mensen die dit doen zullen ook merken dat zij soms rechts worden gepasseerd of soms bijna worden afgesneden door automobilisten die daar waarschijnlijk de automobilist die blijft hangen mee willen corrigeren. Die zie je dan de uiterst rechtse baan nemen. Het levert dus ook irritatie op! In de rijopleiding heeft iedereen wel degelijk geleerd om altijd terug te keren naar de uiterst rechtse baan. Ook hier is meedoen heel makkelijk!

Herkenbare situatie, hardlopers op de weg en heel vaak ook op het fietspad wanneer er een voetpad naast is. Dit is echter niet altijd het geval en hardlopers kiezen dan voor het fietspad. Vaak is het fietspad of de weg voor hardlopers een prettige vlakke ondergrond om hun trainingsronde af te leggen. Het op de weg hardlopen is echter zeer af te raden. Bovendien maken hardlopers zicht door dopjes in hun oren te doen, om tijdens het rennen muziek te kunnen luisteren ook nog eens doof voor het overige verkeer. Het is zaak voor hardlopers om zich te hullen in bij voorkeur felgekleurde (neon) renkleding voorzien van reflectie en ledbanden zodat automobilisten de renner altijd kunnen waarnemen.

Vaak hijsen mannen van middelbare leeftijd zich na de Tour de France en ook in het voorjaar in het lycra als ware zij een toprenner uit De Tour. Een gestroomlijnde helm maakt het plaatje compleet. Dat laatste is heel verstandig als amateurrenner! Vaak hebben de renners geen bel - stroomlijning om geen seconde te verliezen - waardoor zij hard roepend de overige fietsers aan de kant brullen. Je ziet dat oudere mensen afstappen om groepen amateurrenners maar even te laten passeren. Dit terwijl het fietspad van iedereen is en dat je het fietspad dus met elkaar hoort te delen! Met onze partner Team Roompot Nederlandse Loterij hebben wij een professionele partner gevonden waarvan ieder individueel ploeglid zich bij sportieve verkeersdeelname opstelt zoals het hoort. Rekening houden met overige verkeersdeelnemers die het fietspad gebruiken en beleefd met elkaar omgaan. Dus geen vulgaire middelvinger maar een duimpje!! Meedoen is makkelijk!!

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie