Karen Dijikstra voor haar praktijkruimte van Talent&Groei.
Karen Dijikstra voor haar praktijkruimte van Talent&Groei. Foto: Astrid van Walsem

Creatieve kinderbreinen leren anders

13 september 2017 om 16:57 Algemeen

Ieder kind is anders en ieder kind is uniek. Een uitspraak die door vele ouders, leerkrachten en anderen zal worden onderschreven. Maar wat wanneer de unieke eigenschappen van een kind zich niet laten vangen in een schoolmethode die voor iedereen gelijk is.


Bilthoven - In een grote tuin verscholen tussen hoge bomen staat een stenen huisje, goed verstopt onder houten planken en een dak begroeid met mos. Het lijkt regelrecht weggelopen te zijn uit een sprookjesboek. Het is sinds 2013 de Talent&Groei praktijkruimte van Karen Dijkstra, orthopedagoge en moeder van drie kinderen in Bilthoven.

‘Het zit er wel in, maar het komt er niet uit’
Het merendeel van de kinderen komt terecht bij Karen wanneer hun ouders het gevoel hebben dat hun kind het wel kan, maar dat het er op school niet uitkomt. Regelmatig delen de betrokken leerkrachten deze gedachte.

Onderliggend probleem

Vaak is er een onderliggend probleem waardoor deze kinderen achterlopen met rekenen of taal. Karen; ‘Ik leer kinderen in coaching sessies één op één, hoe zij op een andere manier informatie kunnen opnemen, waardoor ze de leerstof wel begrijpen. De duur van een gemiddeld traject is zeven sessies waarbij er altijd een ouder aanwezig is. Het gaat erom dat ik kinderen inzicht geef waarom zij vastlopen. Vervolgens geef ik hen handvatten om zelf hun problemen op te lossen.

Vaak zie ik dat er in de basis iets ontbreekt. Denk hierbij aan het automatiseren van tafels en sommen tot 20. Frequent zie ik dat dit stuk niet beheerst wordt en hoe kan je verder gaan met moeilijkere vraagstukken wanneer de fundering niet stabiel is. Ik geef geen RT of huiswerkbegeleiding. Ik coach kinderen door ze zelf te laten ontdekken welke leermethodes en structuren voor hen werken. Ik leg geen oplossingen op, maar ik stuur wel bij en ik maak gebruik van hun fantasie.

Verschillende leerstijlen

Het gaat te ver om nu helemaal in te gaan op de werking van de twee hersenhelften. Maar deze werking is wel belangrijk om te begrijpen op welke manier een kind leert. Je hebt kinderen die heel visueel leren en het liefst de leerstof omzetten in beelden in hun hoofd. Maar als de stof niet op deze manier wordt aangeboden, help ik ze om deze stof voor zichzelf in beelden om te zetten, zodat ze het kunnen onthouden en begrijpen.

Veel kinderen leren door een combinatie van gevoel en visualisatie terwijl op school de lesstof wordt aangeboden in auditieve en digitale vorm. Kinderen die op een andere manier leren zijn vaak creatief in hun denkwijze en voor hen zijn er andere antwoorden mogelijk. Bijvoorbeeld wat hoort er niet in de rijtje thuis: auto, bus, vrachtwagen of vliegtuig. Het goede antwoord is vliegtuig, maar wanneer een kind vrachtwagen zegt, is dat dan fout? Met een vrachtwagen ga je niet op vakantie en met de andere drie vervoersmiddelen wel.’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie